donderdag 3 september 2015

Ik ga naar de UB en ik neem mee...

Het nieuwe academiejaar is weer begonnen en dat betekent dat de Universiteitsbibliotheek weer langzaamaan volstroomt. Van de eerstejaars Bachelorstudentjes die met hun dikke boeken wanhopig door de gangen struinen op zoek naar een plekje - de les dat de UB om 10:00 vol zit is één van de belangrijkste die je leert - tot volgroeide meerderejaars die vol zelfvertrouwen op hun felgekleurde Nikes hardop pratend langs de boekenkasten flaneren. De tweedejaars corpsbal die zichzelf de wereld vindt; het groepje creatieve hipsters dat in de hoek van de binnenplaats staat te roken; de gefrustreerde Masterstudent die de hele zomer aan haar scriptie heeft gewerkt en nu eindelijk klaar wilt zijn; en de beveiligingsmedewerker met midlifecrisis die behoedzaam alle hoeken van het gebouw uitkamt op zoek naar die ene student die stiekem een hap van een koekje neemt. Kortom, het complete bonte palet is weer aanwezig.

En dat brengt sores met zich mee. Crises. Om niet te zeggen: paniek. Want als je dacht dat studeren een persoonlijke activiteit was, eenzaam in je boeken gedoken met je bril op en huispak aan, dan heb je het goed mis. De UB is niet slechts een bibliotheek, nee, de UB is het toneel van talloze sociale activiteiten en seksuele spanningen. 

Een tijdje terug bestond er een Facebookpagina genaamd 'Gespot: UB UU'. Op deze pagina konden studenten, als ze tijdens het studeren een lekker wijf of een geile vent zagen, deze persoon anoniem een liefdesbrief sturen via de Facebookpagina, al dan niet met foto. De pagina was immens populair en er verschenen lieve berichten over de kleur van iemands ogen, maar ook grappige berichten over bijvoorbeeld de erotische manier waarop iemand zijn of haar pen vasthield. Andere mensen tagden vervolgens hun vrienden bij de foto als ze dachten dat het bericht over hem of haar ging.

Deze pagina was het begin van de revolutie van het sociaal studeren. In je trainingsbroek naar de UB? Echt niet! Wie weet kom je wel op Gespot! Studeren doen we sinds toen in onze mooiste kleding, haren netjes gestyled en je laptop mee in een handige maar wel mooie tas. Bovendien houden we plekken bezet voor onze huisgenoten, clubgenoten of studievrienden, we houden samen pauze en drinken een latte macchiato in het Grand Café. Als lunch halen we een broodje of eten we een bakje pasta-pesto dat nog over was van gisterenavond, maar geen boterham met kaas. 

En wat nemen we mee? ....ik zat nog maar net over een absurd antwoord op deze vraag na te denken toen ik op de plek achter me het onmiskenbare geluid van sprietsen hoorde. Enkele seconden later bereikt de geurige walm van mannenparfum mijn neus; mmmm... toch wel lekker. Misschien is dat hele sociale studeren zo erg nog niet.

Maar waarom doet deze vent uitgerekend nu parfum op? Heeft hij last van een extreme lichaamsgeur? Of doet hij dit voor mij? Snel doe ik mijn haar goed en refresh mijn Facebookpagina. Misschien kom ik vandaag wel op Gespot...

1 opmerking:

  1. Haha leuk stukje! Toch maar wel je schrijftalent op het sociale netwerk gedeeld? Lekker bezig!

    BeantwoordenVerwijderen